گزارش در زمینه فرصت هاي سرمايه گذاري در صنعت بيمه جمهوري اسلامي ايران

در اقتصاد کنونی جهان، صنعت بیمه از بخش های پیشرو در بازار سرمایه محسوب می­شود. بیمه به عنوان یکی از ابزارهای کارای مدیریت ریسک و تامین امنیت و آرامش خاطر، از یک سو سبب گسترش رفاه اجتماعی و رونق اقتصادی شده و از سوی دیگر باعث توسعه سرمایه گذاری و به دنبال آن، رشد تولید با سرعت و شتابی افزونتر می گردد.

در راستای تشویق فرصتهای سرمایه گذاری شرکتهای بیمه خارجی در ایران، به موجب ماده 113 قانون برنامه پنجم توسعه و رعایت سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، شورای­عالی بیمه به منظور مشارکت شرکتهای بیمه خارجی با شرکتهای بیمه داخلی و با " اولویت بخش غیر دولتی " به منظور ایجاد شرکت بیمه مشترک بازرگانی در ایران آیین نامه شماره 41 را تصویب نموده که مفاد آن در انتهای همین گزارش آمده است.

صنعت بیمه جمهوری اسلامی ایران در یک نگاه:

هم اکنون، صنعت بیمه کشور متشکل از 29 شرکت بیمه تجاری با 867 شعبه در سراسر کشور ، 33 هزار نماینده و 415 کارگزاری و 175 ارزیاب خسارت تحت نظارت و هدایت نهاد حاکمیتی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیت می باشد.

به منظور حمایت از حقوق بیمه گذاران، بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها، شورای عالی ماده 1 بند 5 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری تصویب شده است، همچنین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران  با توجه به حدود چهل شاخص نسبت به رتبه‌بندی شرکتهای بیمه اقدام می نماید که عاملی مهمی در انتخاب بیمه گر مناسب توسط بیمه گذاران محسوب می­شود.

فرآیند نظارت آنلاین (برخط) بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر فعالیت موسسات و شرکت­های بیمه از طریق سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه ( سنهاب ) در پورتال بیمه مرکزی با آدرس www.centinsur.ir   صورت میپذیرد. همچنین، نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه به استناد آیین نامه شماره 69 مصوب شورای­عالی بیمه انجام می­شود که طبق این آیین نامه، شرکتهای بیمه باید نسبت توانگری خود را محاسبه و برای بیمه مرکزی ارسال فرمایند.این نسبت به نوعی دارایی های شرکت را با میزان تعهدات پذیرفته شده از سوی شرکت بیمه تطبیق می­دهد که در صورت فزونی آن از 100%، مبین وضعیت مناسب توانگری مالی شرکت بیمه خواهد بود.

با توجه به اطلاعات مندرج در نشریه سیگما (شرکت سوئیس ری)، میزان حق بیمه تولیدی جهان در سال 2012 میلادی بالغ بر 4600 میلیارد دلار بوده است که صنعت بیمه جمهوری اسلامی ایران در همین سال با سهم 18/0 درصدی از کل حق بیمه های تولیدی جهان، در رتبه 42 صنعت بیمه دنیا قرار دارد.حق بیمه تولیدی کشورمان در سال 2012 برابر 1/131 هزار میلیارد ریال و میزان خسارت پرداختی به مبلغ 4/78 هزار میلیارد ریال می باشد. سرانه حق بیمه در ایران 139 دلار در مقایسه با رقم سرانه حق بیمه جهانی به میزان 656 دلار است و ضریب نفوذ بیمه در ایران به میزان 2% اعلام شده است.سهم بیمه های زندگی در ایران در سال 2012 به میزان 8% بوده و این در حالیست که سهم بیمه های زندگی در جهان حدود57% می باشد. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با سیاستهای تشویقی ازجمله کاهش 10 درصدی میزان اتکایی اجباری در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از میزان 50% در بیمه های زندگی به میزان 40%  و کاهش 5 درصدی از میزان 25% در بیمه های غیر زندگی به میزان 20 %، در صدد ایجاد زمینه­های مناسب برای فعالیت شرکتهای بیمه خارجی در کشورمان است.

اهداف و راهبردهای کلان و چشم انداز بیمه کشور تا سال 2015:

با توجه به اهداف و راهبردهای کلان تدوین شده برای صنعت بیمه تا سال 2015، شرکتهای بیمه خارجی می توانند در صورت فراهم بودن بسترهای لازم به فعالیتهای بیمه ای مورد نظرشان در چارچوب قوانین و مقررات کشور بپردازند.

اهم این اهداف و راهبردها به شرح عبارتند از:

-                     ارتقای اعتماد عمومی نسبت به صنعت بیمه کشور و توسعه فرهنگ بیمه

-                     تقویت جایگاه صنعت بیمه در حفظ سرمایه های ملی

-                     توازن بیمه های اتکایی قبولی و اتکایی واگذاری با خارج از کشور

-                     بهره برداری مناسب بیمه از ظرفیتهای اقتصادی کشور

-                     افزایش تنوع و توسعه محصولات بیمه ای با تمرکز بر بیمه های زندگی

-                     گسترش همکاری بیمه ای در سطح منطقه و جهان

-                     تسهیل حضور بیمه گران خارجی در بازار بیمه

-                      

 آیین نامه شماره 41

 

-                     ماده ۱- مؤسسات بيمه و مؤسسات كارگزاري بيمه خارجي مي توانند با موافقت بيمه مركزي ايران و در چارچوب ضوابط اين آيين نامه اقدام به تاسيس دفتر ارتباطي در جمهوري اسلامي ايران نمايند . دفاتر ارتباطي موظفند علاوه بر ضوابط اين آيين نامه ، از قوانين دولت جمهوري اسلامي ايران و همچنين به عنوان شخص حقوقي از مقررات حاكم بر صنعت بيمه كشور ايران پيروي نمایند.

-                     ماده ۲- دفاتر ارتباطي مي توانند به عنوان رابط بين مؤسسه متبوع خود و مؤسسات بيمه ايراني در زمينه پيگيري امور بيمه اتكايي ، ارائه خدمات كارشناسي و انتقال دانش فني بيمه اي فعاليت نمايند اما مجاز به عرضه بيمه و انجام عملياتي كه در حيطه وظایف مؤسسات بيمه داخلي قرار دارد نيستند. 

-                     ماده۳- بيمه مركزي ايران براساس وظايف قانوني خود بر فعاليت دفاتر ارتباطي نظارت خواهد كرد.

-                     ماده ۴- مؤسسات بيمه خارجي مي توانند دفتر ارتباطي خود در ايران را با اطلاع بيمه مركزي ايران و رعايت قوانين موجود به طور موقت تعطيل و يا آن را منحل نمايند.

-                     ماده ۵- در صورتي كه دفتر ارتباطي به تشخيص بيمه مركزي ايران از مقررات مربوط تخلف نمايد، بيمه مركزي ايران ميتواند حسب مورد تذكر يا اخطار دهد يا با موافقت رئيس كل بيمه مركزي ايران از فعاليت آن جلوگيري كند.

-                     ماده ۶-  نحوه تاسيس ، فعاليت و انحلال دفاتر ارتباطي مزبور در چارچوب اين آيين نامه از سوي بيمه مركزي ايران تعيين و اعلام خواهد شد.

 

 

در گروه: سیاسی
عملیات: ایمیل | لینک مستقیم |